Vyhľadávanie
Generic filters
Exact matches only

Finvia holding

Licencia NBS 229898: Poistenie a Zaistenie, Poskytovanie uverov, Prijmanie vkladov, Kapitálové trhy, Starobne dôchodkové sporenie, Doplnkove dôchodkové sporenie

Blog Finvia holding

Finvia holding 1765 0 komentárov

Kupujete nehnuteľnosť na hypotéku? Toto sú náklady, ktoré sú s tým spojené a ktoré vás pravdepodobne čakajú

Kúpa nehnuteľnosti je pre väčšinu ľudí novou a nepoznanou vecou. K takémuto kroku príde obvykle len niekoľko krát za život a to je bohužiaľ ideálny priestor pre rôzne nemilé prekvapenia, najmä finančného charakteru. Situácia môže byť o to neprehľadnejšia a zložitejšia, ak sa kupuje nehnuteľnosť na hypotekárny úver.


  Z tohto dôvodu sme sa rozhodli venovať tejto téme dnešný komplexný blog, ktorý vám predstaví kúpu nehnuteľnosti na hypotéku z pohľadu finančných nákladov. Mnohé z nich sú spojené s kúpou nehnuteľnosti ako takou, no niektoré sú špecifické práve pre kúpu na úver.
Nech sa páči, toto sú náklady, na ktoré by ste mali určite myslieť:

Provízia pre realitnú kanceláriu
Zrejme prvá finančná položka, s ktorou sa stretnete pri kúpe nehnuteľnosti, je provízia pre realitnú kanceláriu. Väčšina nehnuteľností sa totiž kupuje práve prostredníctvom realitiek, ktoré si ako províziu účtujú sumu obvykle od 2 do 5% z ceny, provízia je však už súčasťou kúpnej ceny nehnuteľnosti.
Ak je provízia súčasťou oficiálnej predajnej ceny na kúpno-predajnej zmluve, je šanca, že ju budete vedieť vykryť v rámci hypotekárneho úveru. Pokiaľ tomu ale tak nie je, hypotéka na pokrytie provízie určite nemyslí a budete ju musieť zaplatiť z vlastného vrecka.
V prípade, že kúpite nehnuteľnosť bez služieb realitnej kancelárie, stále nemáte vyhraté:
  • ak si myslíte, že vám bude stačiť stiahnuť si z internete nejakú kúpno-predajnú zmluvu, mýlite sa
  • riskujete totiž komplikácie s drobnými chybami, ktoré vám vráti katastrálny úrad na doplnenie, v horšom prípade si privodíte doživotné právne komplikácie s nehnuteľnosťou
  • jedinou správnou cestou je tak nechať si vypracovať kúpno-predajnú zmluvu odborníkom, v praxi to znamená buď vypracovanie zmluvy u notára alebo u advokáta
  • jeden aj druhý prípad vás budú stáť niekoľko stoviek € navyše, na ktoré sa hypotéka určite nevzťahuje
Odmena pre znalca za znalecký posudok na nehnuteľnosť
Pokiaľ financujete kúpu nehnuteľnosti cez hypotekárny úver, potrebuje banka vedieť, aká je hodnota tejto nehnuteľnosti a to kvôli jej založeniu v prospech hypotéky. Za týmto účelom je ocenenie nehnuteľnosti, ktoré vykonáva znalec.

Cena posudku závisí od náročnosti jeho vyhotovenia, pre byty sú obvykle znalecké posudky o niečo lacnejšie, než je tomu v prípade rodinných domov. V každom prípade treba počítať, že pri priemernom byte alebo dome zaplatíte za znalecký posudok od 120 do 300 €. Ak sa dá, snažte sa vystihnúť dobu, kedy banka zaplatí v rámci akcie posudok za vás.
Poplatky spojené priamo s hypotékou

V súvislosti s hypotekárnym úverom existujú dva typy poplatkov. Prvý typ predstavujú jednorazové poplatky, najčastejšie ide o poplatok za vybavenie alebo za poskytnutie hypotekárneho úveru.
Druhým typom poplatkov sú pravidelné poplatky súvisiace s hypotékou, ktorých je však v prípade štandardného splácania čoraz menej. V minulosti banky účtovali poplatok za vedenie hypotekárneho účtu, dnes to už zo zákona nesmú robiť. Ak ale budete napríklad financovať stavbu nehnuteľnosti cez hypotéku, môžete naraziť na poplatok za tranže.
K poplatkom spojeným s hypoúverom treba dodať tri veci:
  • ak sa dá, snažte sa vyhnúť poplatku za schválenie hypotéky, najlepšie akciovou ponukou
  • ak sa poplatku nebude dať vyhnúť, rátajte s tým, že jeho výška môže byť od 0,5 do 1 % zo sumy hypotéky, takže sa rozhodne nejedná o žiadne drobné
  • v prípade čerpania hypotéky na viac krát vo forme tranží treba rátať v niektorých bankách aj s poplatkom za uvoľnenie tranže, ten je obvykle niekoľko desiatok €
Poplatky spojené s katastrálnym úradom
Pri kúpe nehnuteľnosti netreba zabúdať ani na poplatky spojené s úradmi, konkrétne s katastrálnym úradom. Technicky ide o katastrálny odbor na príslušnom okresnom úrade. To, čo však potrebujete vedieť, je informácia, že katastru sa pri poplatkoch nevyhnete.
Toto sú poplatky najčastejšie spojené s katastrom:
  • poplatok za vklad do katastra, ktorý sa platí pri zmene majiteľa nehnuteľnosti, je 66 € s lehotou konania do 30 dní alebo do 266 € v zrýchlenom konaní do 15 dní; tento poplatok platí zvyčajne realitka, inak je to na dohode kupujúceho a predávajúceho
  • poplatok za vklad do katastra v súvislosti so zriadením záložného práva pre hypotéku, tento poplatok je tiež 66 €, ale platí ho takmer vždy banka
  • po tom, čo sa stanete novým majiteľom, budete potrebovať pre rôzne účely na neskoršie vybavovanie najmä kópiu originálu listu vlastníctva, to stojí 8 €
Poistenie hypotéky
Pod pojmom poistenie hypotéky sa myslí poistenie schopnosti splácania úveru. Ide o poistenie slúžiace na ochranu dlžníka a jeho rodiny v prípade problémov so splácaním v budúcnosti. Banky poistenie ponúkajú priamo k hypotékam, no nie je povinné. Jeho alternatívou je životné postenie.

Poistenie nehnuteľnosti
Podmienkou poskytnutia hypotéky je poistenie nehnuteľnosti ako stavby. Pri byte je toto poistenie dojednané väčšinou v rámci združenia vlastníkov bytov v bytovom dome, no pri dome si ho musíte zabezpečiť sami. Výška poistenia závisí od hodnoty nehnuteľnosti podľa ocenenia poisťovňou, najčastejšie je to od 100 do 200 € ročne.
Druhým typom poistenia je poistenie domácnosti, čiže vnútorného vybavenia a zariadenia. Toto poistenie už banka nevyžaduje, ale odporúčame ho uzavrieť. V prípade bežného bytu stoji od 20 do 50 €, v prípade rodinného domu je to viac. Určite však v oboch typoch poistenia voľte čo najvyšší poistný balíček, pokryje viac udalostí a vyšším krytím.

Daň z nehnuteľnosti
Pod pojmom daň z nehnuteľnosti sa myslí v tomto prípade miestna daň z nehnuteľností, konkrétne z pozemkov, rodinných domov a bytových priestorov. V súvislosti s touto daňou máme pre vás dve dobré správy, ktoré vás určite potešia.
Prvou dobrou správou je, že daň je vo výške niekoľkých desiatok € ročne, aspoň v prípade bežných bytov a domov. Jej výška závisí od metrov štvorcových, takže ak si nekupujete obrovský apartmán či vilu s rozlohou 300 metrov štvorcových a podobne, nemusíte sa tejto dani obávať.
Druhou dobrou správou je, že ju budete platiť až na rok, ktorý nasleduje po roku, v ktorom ste nehnuteľnosť kúpili. Ak napríklad kúpite byt či dom tento marec, daň budete platiť až budúci rok. Daňové priznanie k nadobudnutiu nehnuteľnosti máte čas podať až do konca januára budúceho roku.
Ak ste laik, v celom procese na vás čaká veľké množstvo administratívnych aj finančných nástrah, ktoré vám môžu kúpu mimoriadne znepríjemniť. V tom lepšom prípade prídete o nejaké peniaze na duplicitné alebo zbytočné úkony, v tom horšom idete do právneho rizika. Ušetriť zopár € navyše na úvod nestojí za celoživotné problémy v budúcnosti.

Odporúčame teda obrátiť sa jednoznačne na profesionálov, ktorí vám pomôžu celý proces zvládnuť. Ak by ste mali záujem, naši Finvia experti vám pomôžu s celým procesom vybavenia hypotekárneho úveru vrátane vybavenia znaleckého posudku a konzultačných služieb k ďalším krokom pri kúpe nehnuteľnosti. Neriskujte, obráťte sa na odborníkov!

Autor: Finvia holding

Najnovšie

Najčítanejšie

  1. Veľké porovnanie: oplatí sa hypotéka od UniCredit Bank, VÚB, ČSOB, SLSP alebo od Tatra banky? l Finvia Group (16361)
  2. Hypotéka na stavbu domu: výhody a nevýhody (8873)
  3. Amortizácia vozidla - auta: čo to je a kto ju ešte v roku 2016 uplatňuje l Finvia Group (7806)
  4. Prichádza ďalšie sprísnenie úverov na bývanie. 100 % hypotéka skončí, obmedzí sa aj maximálna suma, ktorú si môžete požičať (7638)
  5. Ako funguje 2. pilier a prečo nestačí na kvalitný starobný dôchodok? (6405)

Blogeri

Kategórie