Vyhľadávanie
Generic filters
Exact matches only

Finvia holding

Licencia NBS: Poistenie a Zaistenie, Poskytovanie uverov, Prijmanie vkladov, Kapitálové trhy, Starobne dôchodkové sporenie, Doplnkove dôchodkové sporenie

Blog Finvia holding

Finvia holding 869 0 komentárov

Novela zákona o úveroch na bývanie

Od 21. marca 2016 vstupuje do platnosti novela zákona o úveroch na bývanie, ktorá so sebou prináša niekoľko zmien z pohľadu spotrebiteľa.
Samotnú novelu zákona schválil parlament v minulom roku a zavádza ním príslušnú európsku smernicu ale zároveň ju aj výrazne prekračuje. Lacnejší prechod medzi bankami
Nový zákon umožní všetkým klientom s hypotekárnym úverom finančne lacnejší prechod medzi bankami.
Napríklad: klient má zostatok aktuálneho úveru 100.000 eur s úrokom 3,5%, splatnosťou 25 rokov a do výročia fixácie mu ostávajú 2 roky. Ak by chcel zmeniť banku dnes, zaplatil by poplatok za predčasné splatenie 5% t.j. až 5000 eur. Od 21.marca 2016 bude môcť byť tento poplatok maximálne 1% z dlžnej sumy, teda v tomto prípade 1000 Eur. To je pre každého klienta veľmi zaujímavé keď vezmeme do úvahy, že dnes si vie úver prefinancovať na nový so sadzbou 1,49% bez akýchkoľvek doplnkových produktov ako napríklad sporenie alebo poistenie. Vo výsledku tak jeho splátka klesne z aktuálnych 500,62 eur na 403,46 eur a za 2 roky bude mať z istiny splatených o 1515,58 eur viac (aj so započítaním pokuty).
 

Ďalšou nezanedbateľnou výhodou je aj to, že klient si vie zvoliť dlhšie obdobie fixácie a ochrániť sa tak pred vyššou splátkou v budúcnosti, kedy úrokové sadzby pôjdu nahor. Každá minca má však dve strany a je potrebné si uvedomiť, že nie každému klientovi sa oplatí hypotéku meniť. So zmenou banky sú totiž spojené nasledovné úkony: vypracovanie znaleckého posudku, návšteva katastra, podanie žiadosti o úver, zabezpečenie dokladov k úveru, žiadosť o vyčíslenie zostatku, zaplatenie spracovateľského poplatku po podpise úverovej zmluvy. Všetky tieto úkony obnášajú okrem časovej a administratívnej náročnosti aj finančnú záťaž vo forme poplatkov, ktoré môžu klientovi úver predražiť na toľko, že sa mu jednoducho neoplatí meniť. Práve zavádzanie a zvyšovanie poplatkov môže byť odpoveďou bánk na nový zákon. Doteraz bol napríklad pri refinancovaní spracovateľský poplatok takmer vždy odpustený.

Dôvody zamietnutia žiadosti o úver
Zamietnutie žiadosti o úver bankou – situácia, ktorá môže byť veľmi nepríjemná, napríklad keď kupujete nehnuteľnosť, za ktorú ste už zložili zálohu a celá kúpa vrátane zálohy Vám padne na neschválenom úvere.
 
Nový zákon zákon o úveroch na bývanie prináša bankám ďalšiu povinnosť, ktorá poteší klientov a to zdôvodnenie zamietnutia žiadosti o úver. Doteraz banky túto povinnosť nemali a bolo iba na ich uvážení, či dôvod zamietnutia klientovi alebo sprostredkovateľovi prezradia.
 
Vznikajú tak situácie kedy klienti veľakrát túto informáciu od banky nedostanú a môžu sa iba domnievať aké boli dôvody zamietnutia.
 
Tie môžu byť buď:
 
  1. objektívne (o tých klient môže vedieť ešte pred podaním žiadosti), ako napríklad negatívne záznamy v úverovej histórii klienta, nedostatočná hodnota nehnuteľnosti, nedostatočný príjem alebo príliš vysoké výdavky oproti žiadanej výške úveru
  2. alebo subjektívne t.j. individuálny pohľad banky na klienta alebo celkový rating obchodu medzi ňou a klientom
 
Kým v prvom prípade ide o skutočnosti. Na ktoré sa klient môže pripraviť, a tým si ušetriť čas, nervy aj peniaze za náklady spojené so žiadosťou, v druhom prípade takáto možnosť neexistuje.
 
Interné dôvody banky môžu byť napríklad podozrenie na podvod, meno klienta na internom blackliste banky, ale aj obchodná politika banky, napríklad keď banka nechce poskytnúť príliš vysoký úver lebo ho považuje za riziko. Všetky tieto dôvody sú samozrejme legitímne, problém je však v tom, že klient o nich v niektorých prípadoch nebol informovaný.
 
Čo teda možno od nového zákona v súvislosti s informovaním o zamietnutí žiadosti očakávať?
 
Banky by mali zachovať férový prístup a poskytnúť pravdivé a relevantné dôvody prečo bol klientovi úver zamietnutý, klient má následne možnosť zjednať prípadnú nápravu, odôvodnenia, ktoré by banka poskytovala vo všeobecnej rovine by sa z pohľadu klienta minuli účinku a zachovali by stav platný pred novelou zákona o úveroch na bývanie.  

Autor: Finvia holding

Pridaj komentár

komentáre

Táto webstránka používa súbory cookies, ktoré pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Jej ďaľším používaním s týmto súhlasíte.